Svårt val :S

Jag står just nu i livet då vägen delar sig i två.
Vet intre vilken väg jag ska välja :(

Den ena vägen leder till att studera på universitetet som förskolelärare eller som fritidspedagog.
De ger mig höga betyg samt högre lön när jag får jobb.
Väljer jag den vägen bli de skulder, svårt att flytta hemifrån samt att skapa en familj får vänta minst 4-5 år.

Den andra vägen leder till att studera 1,5 år eller mindre som barnskötare och därefter leta jobb på dagis.
De gör att jag kan få ett jobb med lite sämre lön, flytta hemifrån och skapa en familj.
Jag kan alltid börja plugga på universitetet efter jag har skapat min familj och jobbat några år på dagis om jag väljer den andra vägen.

Förhoppningsvis kommer Älsklingen över idag så kan jag prata med honom och se vad han tycker.




Kommentarer
Postat av: maudan

vilken fin och passande bild.om du är en riktigt duktig barnskötare skickar dom dej fömodligen på förskollärar utbildning med full lön efter några år.när jag var barnskötare,blev jag föreståndare,då den andre slutade för föräldrarna hade namninsamling och protesterade.alltså högre lön.när jag var RH-assistent i lågstadiet,fick jag ganska snabbt speciallärartjänst eftersom jag lyckades bättre med barnen,visserligen bara ett halvår i taget ,3 perioder,vill jag minnas innan jag böt jobb.när jag började i åldringsvården hade jag ingen utbildning alls,.men fick efter ett tag utbildning med full lön till vårdbiträde,fick sen 1.e vårdbiträdestjänst med helgansvaret och högre lön direkt.efter ytterligare nåt år fick jag också undersköterskeutb.med full lön,och sen nattjobbet jag ville ha med mycke OB-tillägg och möjlighet till hur mycket övertid som helst.det kanske kan vara en utväg för dig.finns möjligheten är du definitivt den dom skulle satsa på för att behålla.själv kunde jag inte tänka mig att vänta med familj längre än tils jag var nitton så jag förstår dej,även om det inte är en bergsäker väg.men det var ju underbart att plugga med full lön.hoppas ni kommer fram till något tillsammans,jag är envis,impulsiv,passionerad,äventyrslysten och framförallt otålig,det jag vill,VILL JAG NU,så kanske lite farligt att lyssna på mig,men å andra sidan har du förståndiga henrik som motvikt så lycka till med vägvalet,det blir säkert lika bra som fotot,och allt annat du gör.

2010-08-31 @ 21:20:42
Postat av: Tescha

Tack maud. Är glad att jag har någon som förstår hur jag tänker och inte dömer mig direkt som alla andra gör.

De som du har gott i genom motiverar mig mer att lita på mina instinkter.

När fick du ditt första barn?

Jag vet att min mamma kommer finnas vid min sida oavsett vilket val jag än väljer, bara de är till en stor hjälp :)

2010-08-31 @ 21:42:56
Postat av: maudan

15 hushållsskola+samt stipendium7-8 veckor USA,16 barnskötarutb.17 år ass. på fritids,18 körkort,19 fritidshemsföreståndare.nyss fyllda 20 när towe kom,21 med villa med trädgård att sköta(syltning oc saftning och allt sånt+renovering,murbruk rivning av väggar blablabla fyllda 22 kom stellan 23 år fyllde på med vovve och 3 dagbarn,barnen var nu 1år,2åroch 3 på 3 år och det var frivilligt och planerat allt i hop.fyllde på med, små ödlor,grodyngel,(vi släppte tillbaks dom så fort dom var färdigutv.)marsvin,vandrande pinnar,hamstrar,fiskar,vandrande pinnar,takråttakaniner som fick ungar ,inte samtidigt allihop,men ungefär i denna ordning.hunden och marsvinen hade särskilt roligt ihop.

2010-09-02 @ 12:23:48
Postat av: Tescha

Jag är grymt imponerad att du har hunnit med så mycket i ditt liv på så kort tid :O

Jag kan bara hoppas att mitt liv blir en tredje del så fartfyllt som ditt liv har varit :P

Jag har i alla fall någon att se upp till vilket jag är jävligt glad för ;) kram på dig <3

2010-09-02 @ 20:59:02

Kommentera inlägget här:

Kallas:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0